Wednesday 10 June 2015

PeNgHaRGaaN SebenaR

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh: 06 Jun 2015
Tempat: Serdang, Daerah Bandar Baharu, Kedah.

Assalaamualaikum WRT.... buat pembaca-pembaca blog saya sekalian... Terima kasih kerana masih suka mengikuti dan membaca apa yang tertulis dalam blog saya ini..... agak lama juga saya tidak tulis blog .. sebenarnya bukan lama, dah ada saya buat tapi sengaja saya tidak paparkan lagi, nak edit bagi elok sikit... nanti ayat tu tak berapa sedap baca dan tulisan pun agak kelam kabut.....

Untuk catatan kali ini saya nak ulas apa yaa. Hanya sekadar saya copy balik apa yang saya dapat dari FB berkaitan saya yang saya rasa wajar saya rekod dan simpan sebagai kenangan saya.... Kadang-kadang kalau kita tidak rekod dan simpan,... lama-lama boleh lupa dan berlalu begitu sahaja. Bila direkodkan sebegini, bagus juga..... Tua-tua nanti kalau umur panjang boleh juga kita imbas kembali zaman kita dulu2.. Atau sekurang-kurang anak cucu kita boleh juga dok tengok apa kita buat semasa hayat kita...  Jadi saya tak mau ulas apa-apa.. Terpulang pada pembaca nak buat apa-apa penilaian. Saya harap ia tidak dianggap sebagai nak menunjuk-nunjuk.. nanti jadi riak.. riak ni bahaya... dalam ibadat kita kalau kita ada sifat riak.. penat sahaja ibadat kita tu.. tak dapat pahala apa-apa.

Apa yang saya tunjukkan in hanya sekadar secebis kisah santai-santai dengan dunia teknologi it yang semakin canggih... dulu tak ada fb, Whatsapp, twitter , line dan sebagainya.. sekarang ni dah ada, jadi kita gunakanlah sahaja untuk kebaikan kita bersama.. Jangan kita gunakan untuk kata mengata, maki memaki dan tuduh menuduh...  Apa yang kita dapat kalau dok buat kerja-kerja sebegitu.. puaskah, bahagiakah.. senang hatikah.. legakah.. dan seumpama itu.. Rasanya tidak kut.. malahan membawa lagi kesakitan pada jiwa dan perasaan kita...

Sebab itu saya tak kisah sangat kalau dalam FB dia dok tunjuk benda makan, tunjuk apa dia buat, tunjuk apa dia makan, tunjuk kejayaan anak, tunjuk tidor dihotel mahal, tunjuk apa yang dia beli, tunjuk apa yang dia ada kat rumah, tunjuk apa yang dimiliki, tunjuk apa-apa sahaja asalkan tidak menjatuhkan maruah orang, tidak menimbulkan kemarahan orang, tidak memalukan orang,   dan seumpama itu.. tunjuk lah apa sahaja yang dia nak tunjuk dalam FB.. ada saya kisah.. saya tak kisah...

Nak lagi syok kita tumpang syok sama tengok dia seronok dan bahagia dengan kehidupannya.. kan bagus begitu.. kita bagi ucapan tahniah, kita sokong usahanya dengan kata-kata yang bagus-bagus, kita dorong ia dengan doa , kita peringatkan ia selalu... dan hal2 yang seumpama itu.... tak susah kan untuk buat begitu.. Bila kita buat begitu .. apa rasa kita.. adakah kita rasa bahagia atau kita rasa tidak bahagia.. fikir-fikirkan lah.. Tentu kita rasa lega, rasa puas, rasa gembira bila kita memberi tahniah, memberi dorongan, memberi sokongan , memberi sedekah dan sebagainya.  Jangan pula kita jelous atau cemburu tak tentu fasal atau marah tak tentu fasal  bila melihat benda-benda yang tak ada apa-apa pun yang perlu dicemburukan atau dimarahkan... Kalau itu timbul dalam hati dan perasaan kita.. itu maknanya kita sakit.. ada sesuatu yang tidak kena dalam dalam diri kita.

Yang saya tak tahannya bila tengok dan baca dalam media-media moden ni.. kes dok mengata, memaki, mencarut, mengeji, mengejek, mengumpat dan segala macam gambar edit yang tidak betul dan kata-kata yang seumpama itu.. Itu yang saya takut sekali... Perkara-perkara ini boleh membawa kita kepada melakukan dosa besar, malahan kadang-kadang boleh tergelincir akidah agama kita... sebab itu berhati-hatilah..  Kata-kata yang tidak sesuai sedikit sebanyak telah merenggangkan hubungan baik sesama insan, tak fasal-fasal orang yang baca tulisan kita benci pada sipolan-sipolan tertentu. Bukan tentunya ada betul atau tidak betul.. tapi kita telah mengujudkan persepsi yang kuat hingga orang boleh percaya benda itu betul.... maka tanggunglah akibat daripada perbuatan kita itu.... kita terhutang kepada orang yang kita fitnah dan kita terhutang kepada Allah SWT...  Memang saya pun kadang-kadang timbul juga rasa tidak puas hati pada seseorang itu, tapi kalau diluar kemampuan kita tak usahlah kita panjangkan dalam media-media moden seperti ini... cukuplah sekadar berdoa dalam hati agar jika betul anggapan kita itu, Allah SWT dapat menyedarkannya supaya kembali membaiki kesilapan atau kembali kejalan yang diredhai Allah SWT.. Itu lebih baik dan kita tidak buat dosa dengan sesiapa...

Petikan2 dari FB ini sebenarnya bukan saya yang cerita ini semua.. dia timbul sendiri tanpa sapa suruh.. Memang ada gambar-gambar sebelum ada saya masukkan seperti pergi melawat projek, mesin rumput dan sebagainya tapi tak la pula diulas sebegini panjang.... Agaknya orang hairan kut... sedangkan pada saya kerja-kerja seperti ini biasa sahaja... dulu , kini dan selamanya.. saya macam ini lah.. tak ada apa bezanya cara dan sifat  walau setinggi mana pangkat, kekayaan dan kuasa kita... itu semua hanya perhiasan dunia sahaja... tak kemana pun kalau kita dok bangga-banggakan sangat...

Namun begitu melalui ruangan ini saya mengucapkan terima kasih, pada yang prihatin dengan usaha buat kita semua.. Kata-kata seperti itu sebenarnya memeri semangat kepada saya dan anak-anak buah saya untuk bertugas dengan lebih baik lagi.. Tapi jangan lah dok boh lagi kat FB aktiviti-aktiviti seperti ini dan dok puji pula,  naik segan dan malu pula... Benda-benda seperti ini memang dok selalu buat, dan anggap ini sebagai satu tanggung jawab sebagai seorang penjawat awam yang dibayar gaji dan juga sebaga Hamba Allah yang menumpang hidup dibumi Allah ini.

Rezeki yang Allah SWT berikan sekarang inipun saya terlalu amat bersyukur.... Kita jangan banding dengan orang lebih tinggi dari diri kita tapi banding dengan orang lebih bawah dari diri kita.. baru kita akan terasa keinsafan yang amat sangat... Kalau tak insaf lagi.. tak apalah nak kata  apa  lagi..... Hanya Allah SWT sahaja yang maha mengetahui akan hamba-hamba NYA.. Kalau kalau kita nak banding dengan orang lebih tinggi, kita tengok ilmunya.. Kalau ilmu nya lebih tinggi kita patut jelous dan usaha untuk mencapai taraf orang itu.. itu tak apa...kita cemburu dengan ketinggian ilmunya yang bermanafaat.

Saya rasa itu sahaja celoteh-celoteh saya malam ni.. sambil dok tengok cerita drama melayu 'Isteri Luar Biasa' sambil tu jari tangan ni dok patuk  punat-punat computer ni bergerak menyusun huruf2 menjadi ayat yang boleh difahami.. Ayat pun dah jadi tunggang-langgang.. Tak kira lah , janji boleh difahami. Kalau nak tulis dalam peperiksaan macam ni, comfirm tak lulus..... Tengok pi la drama-drama melayu la ni .. bagi sokongan pada penerbit kita... Seronok juga .. tapi itulah ...macam trend pula sejak  kebelakangan ini semuanya berkisar... bini tak suka kat laki, , tapi kahwin juga.. meluat tak sangka kat laki... tapi akhir sekali sayang gila pula kat laki.... donia-donia.....

Ketemu lagi ya.....Maafkan saya jika ada tersilap kata kat sapa2 yang boleh menyinggong hati dan perasaan sapa-sapa...

Mohd Asri Redha...































No comments:

Post a Comment